Nagradna ekskurzija za srednješolce

Novica iz dne 21.9.2017

Za naj najboljše Zotkine talente, tiste, ki so na tekmovanjih iz znanja in srečanjih zasedli prvo mesto,  vsako leto v jesenskem času organiziramo nagradno strokovno ekskurzijo. Zmagovalce dijaških tekmovanj in srečanj, smo letos s sodelovanjem podjetja Bayer, odpeljali v Bayerjev laboratorij v Nemčijo, ker so se udeležili delavnice molekularne genetike.

Naša ekskurzija se je začela v sredo, 13. 9. 2017, ko je avtobus s prvimi potniki ob 13:30 odpeljal iz Maribora. Preko Celja in Ljubljane se je avtobus napolnil s 26 Zotkinimi nagrajenci in 16 Zotkinimi sodelavci - mentorji, člani komisij, organizatorji dogodkov … Na poti nas je ves čas spremljal dež, ki je ponehal šele, ko smo se ob osmih zvečer ustavili na večerji malo pred Munchnom. Gostilničar, ki je Slovenec, nas je prijazno in prav po slovensko postregel. Siti smo nadaljevali z nočno vožnjo do Leverkusna, ki je bila večinoma spet deževna.

Na povezavi je nekaj FOTOGRAFIJ.

V Leverkusen smo prišli v četrtek zjutraj. Tam nas je sprejela gospa Kresse, ki sicer dela v Bayerju v Ljubljani, nas pospremila v laboratorij in predstavila našim gostiteljem. Bayer si je zadal nalogo, da učencem in dijakom predstavi, kako se znanost izvaja v praksi. Za to so pripravili sklop različnih delavnic, ki so prilagojene posameznim starostnim skupinam. Pod vodstvom strokovnjakov udeleženci delavnic ugotovijo, da je znanost lahko zabavna, naučijo se, kako uporabiti inovativne ideje za reševanje nalog in kako se razvijajo rešitve, ki koristijo družbi.

Naši Zotkini talenti so se udeležili najtežje in najkompleksnejše delavnice “Genetic Makeup and Health. Methods in Biotechnology. Kako lahko izoliramo in podvojimo človeško DNK? Kako lahko prepoznamo genske spremembe? Ali genetski inženiring lahko pomaga pri izdelavi zdravil z bolj ciljno usmerjenim učinkom? Taka so bila osnovna vprašanja, ki so si jih postavili, preden so se spremenili v "Raziskovalce za en dan". Od udeležencev se je tudi pričakovalo, da imajo osnovno znanje o citogenetiki, strukturi in funkciji DNK ter osnovno znanje o kromosomih, mutacijah in genskih boleznih, kar našim Zotkinim talentom ni predstavljalo večjih težav.

Vodja delavnice, sicer tudi sama raziskovalka, je udeležencem jasno in razumljivo pojasnila osnovne tehnike in metode dela v molekularni genetiki, da so na začetku teoretično spoznali, kaj jih kasneje čaka pri praktičnem delu. Pravo laboratorijsko delo se je začelo z vajo uporabe mikropipet. Delo v molekularni genetiki namreč poteka z zelo majhnimi količinami materiala in najmanjša mikropipeta, ki so jo uporabljali, ima območje delovanja med 0,5 in 10 mikrolitri. Kar težko si je bilo predstavljati, da je v 5 mikrolitrih mešanice lahko 7 različnih reagentov. V naslednjem koraku je sledila izolacija DNK. Genetski material za analizo so imeli vsi pri roki, saj je vsak izoliral svojo DNK, ki jo je vzorčil kar v svoji ustni sluznici! Na koncu je pred seboj vsak imel mikrocentrifugirko z genetskim materialom - izolirano in očiščeno DNK, ki je bila primerna za nadaljnjo analizo. V nadaljevanju so izolirano DNK pripravili za pomnoževanje z verižno reakcijo s polimerazo. Tako imenovana PCR-reakcija je metoda v molekularni genetiki, s katero lahko eno samo kopijo segmenta DNK pomnožimo in tako dobimo na milijone istih kopij določene sekvence DNK, kar je dovolj za nadaljnjo analizo. Pomnoževanje je potekalo na nekodirajočem delu DNK, saj v Nemčiji raziskave na kodirajočih delih niso dovoljene. Vsa razlaga je bila jasna in razumljiva, zato da udeleženci delavnice niso imeli težav z razumevanjem postopkov, čeprav je celotno vodenje potekalo v angleščini. PLR reakcija poteka do 2 uri, zato so imeli udeleženci delavnice medtem čas za kosilo, s katerim so nam prijazno postregli v Bayerjevi restavraciji. Po kosilu je bil čas za drugi del laboratorijskega dela - analizo rezultatov. Pomnožene segmente DNK so obarvali in jih prenesli na gel, ki so ga postavili v električno polje, da je potekla elektroforeza in so se segmenti DNK ločili med seboj po velikosti. Na koncu so naši udeleženci spoznali še realnost raziskovalnega dela: ne glede na natančnost dela, se rezultati velikokrat izkažejo za 'samosvoje' in naša pričakovanja moramo interpretirati v drugačni luči. Delo v laboratoriju je udeležencem delavnice tako dalo vpogled v način dela raziskovalcev, kar je neprecenljiva izkušnja.

Na povezavi je nekaj FOTOGRAFIJ.

Delo v laboratoriju je bilo namenjeno le dijakom, ostali udeleženci ekskurzije pa so se medtem odpeljali v Koln. Tam so si najprej ogledali slovito stolnico, mogočno gotsko katedralo, ki je tudi na seznamu UNESCO-ve svetovne dediščine. Gradnja stolnice se je začela že davnega leta 1248, vendar je bila dokončana šele v 19. stoletju. V času našega obiska je v stolnici potekal del obredov, tako da so imeli obiskovalci priložnost slišati tudi njene veličastne orgle. Vreme nam je bilo naklonjeno tudi ves čas ogleda starega mesta, skozi katerega smo se sprehodili pred povratkom v Leverkusen.

Po kosilu, ko so se dijaki vrnili k analizi svojih rezultatov pomnoževanja DNK, smo se ostali udeleženci ekskurzije podali v Chempark, kjer se nahaja ena nelepših točk Leverkusna - japonski vrt. Na 15.000 kvadratnih metrih so posajene rastline iz številnih različnih delov vzhodne Azije, izgled vrta pa dopolnjujejo očarljive skulpture, mostovi, obokana vrata in vodni motivi. Ena največjih zanimivosti vrta pa je čajna hiša s kipi Bude, gejš in zmajev, ki bruhajo vodo. Prav tako občudovanja vredna je bila igra barv, ki jo ustvarja raznolikost domačih in eksotičnih rastlinskih vrst. Japonski vrt je bil na pobudo takratnega generalnega direktorja Bayerja  ustanovljen že leta 1912.

Pozno popoldne smo se vsi skupaj podali še na ogled komunikacijskega centra Baykomm. Podjetje Bayer želi z interaktivnim konceptom pokazati osredotočenost podjetja na znanosti o življenju in predstaviti njihov moto "Science for a Better Life". Tako smo se posedli na stole z virtualno resničnostjo in se potopili v 360-stopinjske filme, ki ponujajo vpogled v tematska področja Bayerja.  S posebno obleko smo dijakinjo spremenili v osemdesetletno gospo, ki je imela težave z odpiranjem škatlice zdravil. Ocenjevali smo vonjave, barve in površinske strukture, ki bodo pomagali pri načrtovanju novih  embalaže izdelkov Bayer. Preverili smo tudi informacije o strukturi naših teles, srčno žilnem sistemu in o prehrani, ki nam daje vitalno energijo. Na koncu smo se vsi skupaj postavili še pred 'greenscreen' in posneli skupno fotografijo.

Na povezavi je nekaj FOTOGRAFIJ.

Preživeli smo intenziven dan! Hvaležni smo vsem, ki so nam to izkušnjo omogočili, predvsem podjetju Bayer, ki nas je gostilo, in vsem njihovim sodelavcem.

Večerja nas je čakala v hostlu v Bonnu, kjer smo tudi prespali. Vendar pa se k spanju tisti večer nismo podali prav zgodaj. Takrat je namreč slovenska košarkarska ekipa igrala v polfinalu in seveda nismo šli k počitku, dokler nismo vedeli, kako bo šlo našim. Stiskanje pesti se je obrestovalo in zaslužen počitek je bil tako še slajši.

V petek smo se po zajtrku odpeljali v center Bonna. Najprej smo se sprehodili skozi stari del mesta in se zbrali pred mogočno mestno hišo. Le nekaj ulic od glavnega trga stoji hiša, kjer se je rodil slavni skladatelj Ludwig van Beethoven. Hiša je lepo ohranjena in spremenjena v muzej, kjer je največja zbirka različnih skladateljevih originalnih dokumentov, rokopisov, inštrumentov in osebnih predmetov. V pritličju sosednje hiše je digitalni studio, ki vsebuje več kot 6000 digitaliziranih dokumentov. Tu smo si lahko vzeli čas in poslušali odlomke nekaterih Beethovnovih skladb.

Za zadnji postanek smo izbrali slikovito bavarsko mesto Rothenburg ob der Tauber, ki je znano po odlično ohranjenem srednjeveškem in renesančnem starem mestnem jedru. Mesto je obdano z obzidjem, ki ga dopolnjujejo stražni stolpi. Slikovite hiše obdajajo ozke ulice in so zgrajene po načinu predalčne lesene gradnje (ang. half timbered, nem. fachwerkhaus). Na glavnem trgu stoji mogočna renesančna mestna hiša, nasproti nje pa prodajalna božičnih okraskov, kjer je v obliki razstave na prodaj več kot 30.000 tradicionalnih nemških božičnih okraskov. Pred odhodom smo si kupili še njihove značilne Schneeballen. To je pecivo v obliki 10 cm velikih krogel, ki posute s sladkorjem v prahu ali prelite z oblivom spominjajo na snežene kepe.

Na povezavi je nekaj FOTOGRAFIJ.

Domov smo se vrnili v zgodnjih jutranjih urah v soboto, zadovoljni in polni vtisov, nekaj jih delimo tudi tukaj:

"Potovanje je bilo neprecenljiva izkušnja. Ljudje, s katerimi sem potoval, so izjemne osebnosti, s katerimi bom zagotovo ostajal v stiku. Izkušnje, nabrane na delavnici v Bayerju so preprosto neprecenljive; na trenutke me je zamikalo celo, da bi poskusil svojo srečo kot njihov zaposleni. Tudi ostali izletki so mi bili zanimivi, kot mali skriti zakladi, ki so me zelo presenetili. Beethovnova rojstna hiša, mestece Rothenburg... Vse to bodo ostali večni spomini, kakor še marsikaj s tega potovanja!"

"Letošnjo ekskurzijo bi res pohvalila, saj je bila delavnica v Bayerju izjemno zanimiva, všeč pa so mi bili tudi ostali ogledi. Super je bilo, da je bila letos ekskurzija daljša in je trajala več dni. Se najpomembnejše pa je, da smo imeli poleg vsega tudi dovolj prostega časa za druženje. V glavnem, zakon! :)"

"Nikoli še nisem imel možnosti iti na daljše potovanje z avtobusom, zato mi je bilo že to samo po sebi zanimivo. Kemijska delavnica v podjetju Bayer me je pritegnila, saj je bila drugačna od laboratorijskih vaj, ki jih sicer delamo v šoli. Tam pa sem se tudi veliko naučil o delovanju velikih korporacij na splošno, tako da je bila izkušnja vsekakor zelo dragocena. V Beethovnovi rojstni hiši me je pritegnila stara arhitektura in mestno življenje okoli nje, vendar pa sem vseeno malo pogrešal tisti "občutek hiše", saj je nekdaj polno stanovanje zdaj postalo lično urejen muzej. Kljub odličnim organiziranim dejavnostim in ogledom, med drugim tudi srednjeveškega mestnega središča, pa si bom najbolj zapomnil čudovito nemško pokrajino, skozi katero smo se peljali in tudi razne tehnične zanimivosti, ki jih pri nas ne najdemo, npr. letališče Frankfurt ter rečne ladje in pristanišča. Ekskurzija mi bo še dolgo ostala v pozitivnem spominu, saj sem imel priložnost videti in izvedeti mnoge meni in drugim zanimive reči."

"Ekskurzija mi je bila zelo všeč in sem res uživala. V Bayerjevem laboratoriju sem poglobila znanje in se naučila nekaj novega. Vse kar smo pri pouku  povedali glede elektroforeze DNA, mi je zdaj še bolj jasno, saj si elektroforezo DNA težko samo predstavljaš, če je sam ne izvedeš. To je bila res nepozabna izkušnja. Všeč mi je bilo, da naša ekskurzija ni obsegala samo Baylab, ampak smo mi ogledali tudi rojstno hišo Beethovna, Bonn in Rothenburg ob der Tauber."

"Meni je bilo zelo všeč. Lepo preživeti in predvsem tudi poučni trije dnevi. Ogledali smo si kar nekaj znamenitosti ter perspektivno podjetje, kjer bo morda nekoč nekdo izmed nas tudi opravljal kakšno prakso, delo. Poleg tega pa sem spoznala veliko prijetnih ljudi. Z veseljem se bom v prihodnosti, v kolikor bo to mogoče, ponovno udeležila ekskurzije. Veselim se sodelovanja z vami v prihodnjem letu."

"Ekskurzija v Bayer mi je dala širok pogled na farmacevtsko industrijo in njene izdelke. Seveda pa je vse skupaj začinil še ogled Kolnske katedrale in drugih pomembnih objektov v Kolnu in Bohnu. Lepo je bilo videti tudi Bethovnovo rojstno hišo in Božičkovo trgovino. Hvala za čudovito izkušnjo."

V Bayerjevem laboratoriju sem poglobila znanje in se naučila nekaj novega. Vse kar smo pri pouku povedali glede elektroforeze DNA, mi je zdaj še bolj jasno, saj si elektroforezo DNA težko samo predstavljaš, če je sam ne izvedeš.