Ozkotirna železnica v Zrečah: izgradnja, ukinitev in ponovno rojstvo

ZOTKINI DNEVI ODPRTIH VRAT web 700.jpg

V času prvomajskih počitnic za vas pripravljamo pestro dogajanje, saj ponovno organiziramo

Zotkine dneve odprtih vrat

Pripravljena imamo različna predavanja in delavnice, vse je povezano s temami, ki jih pokrivamo na Zotki in seveda zanimivo za učence, dijake, učitelje, mentorje in kogarkoli, ki jih zanimajo naravoslovje, tehnika, psihologija in vesolje.

Eno od predavanj bo tudi "Ozkotirna železnica v Zrečah: izgradnja, ukinitev in ponovno rojstvo".

Zaradi potreb po povezavi krajev Zgornje Dravinjske doline z Južno železnico in naprej s širnim svetom, je bila konec leta 1892 zgrajena ozkotirna železnica Poljčane - Slovenske Konjice. Skromna in preprosta proga bosanske tirne širine 760 mm je omogočala sicer relativno počasen, toda zanesljiv prevoz potnikov in blaga, predvsem premoga in lesa. Kmalu se je pojavila želja, železnico podaljšati za dobrih 5 kilometrov do Zreč. Toda šele 15. januarja 1921 je vlak prvič prisopihal na zreško postajo. Žal se je aprila 1962 z razvojem cestnega prometa zaključila zgodba majhnega, brezupno zastarelega vlaka, ljubkovalno imenovanega "Konjičan". Progo so demontirali, vagone in lokomotive razrezali v staro železo ter podrli objekte. Toda Zrečani vlaka niso pozabili. Pred ohranjeno železniško postajo so kmalu postavili parno lokomotivo in nekaj vagonov, na postaji pa uredili majhen muzej. Ves čas pa je tlela želja, da bi vlak ponovno zapeljal. In leta 2019 je napočil odločilni trenutek, ko smo z velikimi koraki pričeli oživljati zgodovino in vlaku, našemu tehničnemu spomeniku, prižgali plamenček življenja. Prisluhnite naši zgodbi!

Podrobnosti projekta si lahko ogledate na ZLOŽENKI ali prisluhnete radijski oddaji.

Anton Galun je parne lokomotive, te mogočne sajaste stroje, občudoval od malih nog. Kmalu so jih nadomestile dizelske in električne lokomotive, ljubezen do hlaponov pa je ostala. Zgodbe Antonovega pradedka, ki je bil kurjač na lokomotivi, so njegovo strast vedno znova podžgale. Kljub študiju mehatronike in podjetniški poti je železnica ostala njegova strast in kmalu se je pridužil ekipi muzejskega vlaka Slovenskih železnic. Na povabilo prijateljev iz Avstrije je pričel spoznavati ozkotirne železnice. V Stainzu na Avstrijskem Štajerskem se je izučil poklica kurjača in strojevodje parne lokomotive ter vrsto let v svojem prostem času vozil na dveh avstrijskih ozkotirnicah. Bogate izkušnje je prenesel v domovino ter pri Občini Zreče koordinira projekt obnove ozkotirne železnice in vzpostavitve živega spomenika tehnični kulturi.

Predavanje bo predvidoma v sredo, 28. aprila, 12.00 - 13.00.

Podroben program in prijave so na POVEZAVI.

Datum: 
četrtek, 15. April 2021