5. številka revije TIM

Novica iz dne 10.1.2020

5. številka revije TIM

Izšla je 5. številka revije TIM v šolskem letu 2019/2020. V njej najdete naslednje vsebine:

2     Slovenci na SP prosto letečih jadralnih modelov v ZDA
4     Jakovljev Jak-9 – tekmovalni model v merilu 1 : 12 za kategorijo WWII aircombat
9     Libis KB-11 branko (1. del)
11    Novo na trgu
12    Leteči model letala An-2
15    Izdelava iglastega drevesa za dioramo
16    Model starodobnika za vožnjo po snegu
24    Bavarska hitrovozna parna lokomotiva »Hochhaxige« S3/6
26    Junkers Ju 88A-4 (Revell, kat. št. 00452, M: 1 : 32)
28    Prvi koraki v Arduino – stik s svetom in računalnikom
30    Frekvencmeter (2. del)
34    Zimski palček
36    Leseni senčniki za luči v skandinavskem slogu
38    Model traktorja z zobniškim pogonom (2. del)

Iz vsebine:

JAKOVLJEV JAK-9 – TEKMOVALNI MODEL V MERILU 1 : 12 ZA KATEGORIJO WWII AIRCOMBAT

Jak-9 je primeren začetniški model za kategorijo WWII aircombat (zračni boji, druga svetovna vojna). Gradnja in morebitna popravila so preprosta in hitra. Model v merilu 1 : 12 je majhen in hiter, zato je pred letenjem treba imeti kar nekaj predznanja in izkušenj z radijsko vodenimi modeli.

Zasnova modela letala Jak-9 je povzeta po načrtu modela P-39 airacobra, ki ga je izdelal Šved Martin Elmberg, eden od pobudnikov uvedbe modelarske kategorije aircombat. Njegov P-39 je nastal leta 1995. Načrt zanj je bil objavljen v številnih modelarskih revijah po Evropi kot promocija za novo modelarsko kategorijo. Mnogi modelarji so se prav zaradi tega modela začeli ukvarjati s to panogo in tekmovati v zračnih bojih. Tudi v Sloveniji je bil prvi model za zračne boje airacobra P-39, ki ga je leta 1997 izdelal Miloš Požar. Model Jak-9 je nastal leta 2006 kot izpopolnjena konstrukcija dotlej najuspešnejšega modela letala airacobra in je dosegal tudi višje hitrosti. Od takrat je zelo priljubljen med tekmovalci v vsej Evropi, še posebno v Nemčiji.

LIBIS KB-11 BRANKO (1. DEL)

Leta 1954 se je pokazala potreba po turističnem letalu, ki bi zadovoljevalo potrebe razvijajočega se gospodarstva. V konstrukcijskem biroju Letalske zveze Slovenije (LZS) so se zato že jeseni leta 1954 na pobudo tedanjega predsednika LZS Branka Ivanuše lotili konstruiranja štirisedežnega turističnega letala, ki bi v celoti ustrezalo tem potrebam. Konstruktorska ekipa pod vodstvom inženirja Staneta Grčarja se je lotila dela, ki se je pokazalo kot zelo zahtevno, vendar je bil rezultat njihove strokovnosti in prizadevnosti, pa tudi iznajdljivosti izredno lepo in uspešno letalo, ki je dobilo ime KB-11 Branko (po Branku Ivanušu).

Zeleno luč za začetek del na tem letalu je dal predsednik LZS Branko Ivanuš, ki je že od vsega začetka konstruktorske dejavnosti v Letalski zvezi Slovenije zastopal mnenje, da morajo letala priti v vsakodnevno uporabo. Med ukrepi za razširitev gospodarske uporabnosti letala je bila tudi odločitev za projektiranje in gradnjo domačega sodobnega turističnega letala.

Dela na projektu so se v konstrukcijskem biroju LZS začela jeseni 1954. Vsi strokovni sodelavci so delo opravljali ljubiteljsko v svojem prostem času, saj so bili redni študentje fakultete za strojništvo v Ljubljani. Konstruktorska skupina je bila tudi v tesni povezavi s tedanjo tovarno letal Letov. Po reorganizaciji pa se je tudi konstruktorsko delo nadaljevalo v okviru novoustanovljenega Inštituta LZS Branko Ivanuš.

LETEČI MODEL LETALA AN-2

Letalo antonov An-2 mi je najbrž ostalo pri srcu zato, ker sem že kot otrok z očetom pogosto obiskoval letališče v Lescah in občudoval letala. An-2 mi je že takrat pomenil nekaj posebnega. Imel sem celo to srečo, da sem v tistem času dvakrat letel z njim. Spomnim se tudi, kako sem v šoli zvezke pridno polnil z risbicami tega letala. Zdaj se že nekaj let ukvarjam z modelarstvom, in ko sem zasledil, da podjetje Maxford USA ponuja model tega letala v kompletu, sem se odločil, da ga moram nujno dobiti. Še dodatno me je k nakupu kompleta napeljalo dejstvo, da so ga ponudili prav v barvni shemi podjeta Falcon Air, lastnika Silva Orožima iz Lesc.

Izdelave modela letala iz tega kompleta se je že malce pred menoj lotil tudi klubski kolega Klemen Perič. Brez njegove spodbude najbrž pozneje ne bi pristopil k izdelavi nekaterih detajlov, ki sem jih pogrešal v kompletu. Pri izdelavi detajlov mi je bil v veliko pomoč, nekatere pa mi je naredil tudi sam. Pri sestavljanju in dodelavi modela sva vseskozi sodelovala, saj sva modela izdelovala skoraj istočasno. Klemen je gradil leško »Anuško« jaz pa »Tončka«.

MODEL STARODOBNIKA ZA VOŽNJO PO SNEGU

Ko je bil pred poldrugim desetletjem v Timu objavljen načrt za izdelavo modela starodobnega »enoprostorca« (Tim 2004, št. 5, str. 30), je pri bralcih naletel na zelo dober odziv. Zato je dve leti pozneje sledila objava načrta za izdelavo modela starodobnega dostavnega vozila (Tim 2006, št. 5, str. 34). Po daljšem premoru sta prišla na vrsto model starodobnega gasilnega vozila (Tim 2017, št. 1, str. 18) in vlečnega vozila (Tim 2018, št. 1, str. 18), zdaj pa je pred vami že peti izdelek na to temo, ki bo spet povečal vaš avtomobilski park starodobnikov, izdelanih po vzoru znamenitega Fordovega modela T. (Sanitetna različica ford T ambulance je bila podrobno opisana v decembrski številki Tima, str. 16-17.) Ker smo sredi zime, smo na internetu poiskali arhivsko gradivo o prav posebni izvedbi Fordovega modela T, ki je bila najbolj razširjena sredi 20. let prejšnjega stoletja v Severni Ameriki in Kanadi. (Več o tem lahko preberete v okvirčku na koncu tega članka.) Ker je bila namenjena vožnji po snegu, je imela namesto sprednji koles smučki, na para zadnjih koles pa sta bili nameščeni kovinski gosenici. Model iz vezane plošče je nastal po vzoru pravega snežnega vozila izpred stoletja in povzema vse njegove značilnosti. Izdelek seveda ni namenjen igri, ampak okrasu na omarici ali knjižni polici.

Datum: 
petek, 10. Januar 2020